Tuesday, December 24, 2013

dilema hospital bersalin; doktor lelaki atau doktor perempuan?



dilema hospital bersalin doktor lelaki atau doktor perempuan 1



Dulu masa bersalinkan Aydin (HKL), buat permulaan saya rasa bersyukur sangat sebab dari mula sampai saya selamat bersalin, yang involved semuanya doktor dan bidan perempuan. Malangnya, at the end datang pulak doktor lelaki buat 'pemantauan'. Check jahitan segala bagai. Aduh! Terkena juga.






Kat Malaysia ni, ada banyak jalan dan ikhtiar. Kalau rasa permintaan kita nak dapatkan doktor atau bidan perempuan tak dilayan pihak gomen, maka mohlah kita ke hospital swasta. Kalau tak mampu, jom kita jadi pak guard then rompak bank atau kedai emas. Janji jangan tembak orang. Boleh?






Well, hal-hal perubatan terutama bab hospital bersalin adalah salah satu dilema yang terpaksa ditanggung rakyat. Termasuk kami suami-isteri. Kami bukan orang kaya. Malah, tak larat pun nak menabung untuk dapatkan perkhidmatan hospital swasta. Kalau hospital swasta yang biasa-biasa, caj untuk bersalin normal tak kurang dari RM3k. Tak termasuk kos untuk wad. Kalau c-zer, boleh cecah up to RM6k. Kalau yang berkemampuan, Alhamdulillah.






Ada sesetengah orang kata, kita dibolehkan dirawat doktor atau bayi disambut bidan lelaki kalau berada dalam keadaan darurat. Malaysia memang mengalami 'darurat'. Tapi bukan darurat sebab kekurangan doktor atau bidan perempuan tapi DARURAT SEBAB PEMIMPIN YANG TIDAK SENSITIF DENGAN HUKUM-HAKAM ISLAM.  Hal-hal sebegini, mereka yang sepatutnya beri solusi dan selesaikan masalah. Bukan inisiatif rakyatnya sendiri. Moga dosa-dosa kita semua diampunkan Allah dan moga balasan setimpal dikenakan pada yang menzalimi kita. Wallahualam. 






P/S: Kami berusaha membuat permintaan seperti mana sang suami membuat surat permohonan doktor perempuan seperti di atas. Moga urusan kita semua dipermudahkan Allah SWT. 


No comments:

Post a Comment